Pokračovanie histórie o Cirque du Soleil

Matúš Kočiš
8 min čítania

V prvej časti histórie Slnečného cirkusu som začal v 80tych rokoch 20. storočia. V tom čase Kanada nemala cirkusovú tradíciu. Neexistoval žiaden národný cirkus aj keď pouličných umelcov nebolo málo. Chýbala organizácia. Umelci vystupovali väčšinou samostatne. Cirkusové umenie začína ožívať založením Cirque du Soleil v roku 1984 v mestečku Boie – Saint Paul.

Históriu sme v prvom článku prerušili pri turné Le Cirque Réinvente. Po tomto úspešnom turné dochádza k nezhodám v otázke použitia financií medzi umeleckým šéfom a Guyom Laliberténom, čo smeruje k odchodu Guy Carona zo spoločnosti. Lalibertén potreboval nahradiť umeleckého šéfa súboru. Gilles Ste – Croix bol pri vzniku a na začiatkoch Cirque du Soleil. Účinkoval v predstaveniach no od roku 1985 bol mimo cirkusu. Laliberté ho oslovil a ponuku umeleckého šéfa Ste – Croix prijíma.

Do spoločnosti prichádza tretí partner Normand Latourelle. Aj on pomáha vybudovať povesť Cirque du Soleil. Partnerstvo však trvá iba šesť mesiacov potom, čo Latourelleho podiel Gauthier a Laliberté odkúpili späť. Normand Latourelle je dnes umelecký šéf pre show Cavalia, ktorú vytvoril. Do konca roka 1989 bol Cirque du Soleil stále v deficite. V rovnakom roku sa spoločnosť pokúša oživiť predchádzajúcu úspešnú show Le Cirque Réinvente. Nakoniec Laliberté a Ste – Croix vytvárajú úplne novú show, ktorú navrhol Caron pred svojím odchodom. Nová show nesie názov Nouvelle Expérience. Podľa pôvodného plánu mala mať názov Eclipse.

So Slnečným cirkusov opäť spolupracuje inštruktor a pedagóg z Národnej cirkusovej školy v Montreale Franco Dragone. V roku 1985 zaviedol techniku commedia dell’arte – forma improvizovaného divadla a tentoraz navrhol odstrániť oponu. V prenesenom význame je opona práve tá, ktorá oddeľuje účinkujúcich od divákov. Jej odstránením získa priestor pre účinkujúcich väčší rozmer, čo predstavuje aj väčšiu show. Účinkujúci ostávajú na scéne aj keď ostatní artisti predvádzajú svoje akrobacie. Pri cirkusových výkonoch sedia okolo a spoločne sa dívajú na svojich kolegov. Účinkujúci nie sú na scéne osamote a od ostatných cítia veľkú podporu. Na diváka pôsobí tento jav veľmi pozitívne. Ten celú show vníma ako výkon jedného tímu, s jedným cieľom, ukázať to najlepšie čo je v nás, predviesť vrcholnú úroveň.

Dragone mal plnú kontrolu nad celou show. Laliberté len minimálne dohliadal na produkciu a nové nápady Dragoneho podporoval. V Nouvelle Exprérience mal každý účinkujúci predstavovať časť z drahokamov okolo Zeme. Táto myšlienka pochádza z románu od Julea Verna – La Chasse au Météore. Tieto všetky nápady a zmeny spôsobili, že sa show Nouvelle Expérience stala najpopulárnejšou. Hrala sa až do roku 1993. Okrem turné sa show predstavila aj v Las Vegas v The Mirage Resort and Hotel (mimo cirkusového stanu ako stálo umiestnená show). V týchto rokoch bol Slnečný cirkus dlhodobo ziskový a nebolo žiadnej prekážky pripraviť ďalšiu novú show.

V roku 1992 vzniká Saltimbanco. Aj do tejto show priniesol Cirque du Soleil nový prvok. Bola to prvá show v ktorej sa prezentoval úzko špecifický a tématický príbeh. Show predstavuje úžasnú oslavu života. Je návod na lepší život, kaleidoskop prekypujúci optimizmom a šťastím. Celkovo 47 umelcov z 15 rôznych krajín sa v predstavení rodí s rovnakými šancami na úspech, všetci sú si navonok podobní, avšak postupne sa musia adaptovať na okolité prostredie. V priebehu predstavenia prechádzajú rôznym vývojom, stretávajú sa s rozdielnym sociálnym prostredím, ktoré ich ovplyvňuje, ale napokon sa z nich stávajú osvietení ľudia – Baroques. Saltimbanco sa stal najdlhšie hrajúcou show Cirque du Soleil. V roku 1990 sa prisťahovalectvo stalo problémom. V mestách sa začali miešať rôzne kultúry. Saltimbanco odráža práve tieto kombinácie. Ústrednou témou sa stal kozmopolitný urbanizmus s výzvou pre dnešný svet. Rešpektovať jeden druhého, žiť a pracovať spoločne a to aj napriek naším rozdielom. Guy Laliberté povedal, že pre neho je predstavenie posolstvom mieru.

V roku 1992 na podnet od Fuji Television Network bola vytvorená show Fascination. Bola kombináciou Nouvelle Expérience a Le Cirque Réinvente. Vzniká show, výhradne pre japonské turné. Slnečný cirkus sa vôbec prvýkrát predstavil mimo Severnej Ameriky a cestoval po japonských mestách.

Takto sme sa v článku dostali na koniec histórie o Cirque du Soleil. Do tejto doby, bol Cirque du Soleil „rovnakým“ cirkusom než ostatné. Samozrejme, že bol výnimočný v rôznych pohľadoch, ale dal sa porovnávať s ostatnými cirkusmi. Originalita bola hlavne v samotnom predstavení. Každé z predstavení malo tématický príbeh hraný hercami a sprevádzaný emotívnou hudbou. Kostýmy, rekvizity a najmenšie detaily boli súčasťou príbehu. Náročné artistické výkony predvádzané s vysokou presnosťou a ľahkosťou a predovšetkým žiadne zvieratá. No v porovnaní z ostatnými jeden cirkusový stan, jeden súbor, jedno turné a náročný cirkusový život.

Dnes sa mnoho cirkusov, s ešte dlhšou cirkusovou históriou, s Cirque du Soleil porovnávať nemôže. Mám na mysli napríklad české cirkusy Humberto, Aleš, či Romanza. Cirkus Humberto s 200 ročnou históriou navštevuje aj menšie mestá a má problém vypredávať svoje predstavenia. Tie sú väčšinou koncipované pre detského diváka a lákadlom sú aj zvieratá. Za svoju krátku 24 ročnú históriu sa Cirque du Soleil vypracoval na jeden obrovský cirkus vôbec, vďaka jeho zakladateľovi Gayovi Laliberténovi. To, čo ďalej bude nasledovať je neustále nové a nové predstavenia a rozširovanie samotnej spoločnosti Cirque du Soleil.

Od roku 1993 nová show v Las Vegas, ktorá ako prvé predstavenie Slnečného cirkusu nebude nikam cestovať. Ostáva natrvalo v Treasure Island Hotel a Casino. A nasledujú ďalšie nové putovné (Alegria) a stále  („O“) predstavenia. Podrobnejšie o každom z predstavení sa budeme venovať v nových článkoch.

V roku 2000 Laliberté odkupuje podiel od Gauthiera a získava 95% podiel v spoločnosti. Značka Cirque du Soleil sa ďalej rozrastá. V tomto roku má spoločnosť 3500 zamestnancov, z viac než 40 štátov a produkuje 15 putovných a stálych predstavení po celom svete. Príjmy spoločnosti sú nad  hranicou 600 miliónov amerických dolárov ročne. Niekoľko z predstavení situovaných v Las Vegas za jednu noc dohromady navštívi 9000 divákov.

Cirque du Soleil získal niekoľko prestížnych ocenení a vyznamenaní vrátane Drama Desk, ACE, Bambi, Rose d’Or de Montreux, Gémeaux, Félix, tri ceny Gemini Awards a štyri Primetime Emmy Awards. V roku 2007 sa Guy Laliberté stal podnikateľom roka.

Zdroj: Wikipedia

zdieľať tento článok
Napísať komentár

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *