[singlepic=46,232,156,web20,left]Naša chronológia začína v 80tych rokoch 20. storočia. V tom čase Kanada nemá cirkusovú tradíciu. Rozhodne sa nemôže porovnávať napríklad s Českou republikou, kde varietné umenie siaha do 19. storočia. Po rokoch stagnácie sa v Kanade rodí cirkus a cirkusové umenie začína ožívať. Život v manéžach opäť povstal vďaka novému poňatiu nového cirkusového fenoménu, ktorý sa v tej dobe objavil vo Francúzsku. No však divácky najúspešnejší, s najväčším ohlasom a veľkosťou je cirkus, ktorý vzniká v Kanade. Zem bez cirkusovej tradície teda splodila Cirque du Soleil (Slnečný cirkus).
História sa začína v Boie – Saint Paul. V malom kanadskom mestečku ležiacom neďaleko Quebecu. Na začiatku osemdesiatych rokov skupina rôznorodých umelcov – tanečníkov, žonglérov, hltačov ohňa a hudobníkov, ktorí účinkovali na uliciach pod menom Les Échassiers de Baie-Saint Paul ( the Baie-Saint Paul Stiltwalkers), vytvára pouličné divadlo. Za jeho vznikom stál Gilles Ste – Croix. Boli vytvorené zaujímavé predstavenia a akcie predovšetkým s pouličnou zábavou. Skupiny, ale tiež hlavne jednotlivci, predvádzali svoje zaujímavé kúsky a zabávali ľudí po uliciach miest. Vytvorilo sa zázemie pre artistov, pouličných zabávačov, žonglérov a podobne. Medzi jednotlivcami vynikal hltač ohňov a harmonikár Guy Laliberté. Ten sa neskôr stáva zakladateľom Cirque du Soleil spoločne s Danielom Gauthierom. Spoločnosť sídli v Montreale (Quebec, Kanada) – Gauthier spoločnosť v roku 2003 opúšťa a doteraz ju vedie Laliberté sám.
Pôvodný názov skupiny bol Les Échassiers. Turné roku 1980 bolo nákladné a skupina začína mať finančné problémy. Skupina zakladá Le Club des talons (the High Heels Club). V roku 1982 vzniká veľtrh la Fete foraine de Baie-Saint Paul. Pre všetkých pouličných umelcov tento putovný festival znamenal možnosť vlastnej prezentácie priamo v uliciach mesta. Nasledovali ďalšie úspešné opakovania tejto akcie v ročníkoch 83 a 84. A práve z úspechu tohto festivalu prišli Guy Laliberté, Gillesa Ste-Croix s vtedy ambicióznou myšlienkou, vytvoriť v Quebecu cirkus.
Finančné problémy pomohol vyriešiť vládny grant 1,5 milióna dolárov v roku 1983 v rámci pokrytia nákladov na prípravy k oslavám 450. výročia objavenia Kanady slávnym moreplavcom Jacquesom Cartierom. Mesto potrebovalo kultúrny program. Guy Laliberté predstavil návrh novej show pod názvom Cirque du Soleil. Vybraní umelci precestujú celé okolie mesta. Le Grand Tour du Cirque du Soleil bol pôvodne plánovaný jednoročný projekt k spomínaným oslavám konajúci sa v roku 1984. Trval po dobu 13 týždňov a navštívil 11 miest Quebecu. Prvá veľká premiéra bola prezentovaná v Gaspé (Quebec) a pod modro – žltým stanom pre 800 divákov. Až na pár problémov, s cirkusovým stanom a nespokojnými európskymi umelcami, projekt skončil úspešne a práve týmto rokom začína svoju existenciu dnešná obchodná značka Cirque du Soleil.
Po skončení projektu ostáva z vládneho grantu k dispozícii nevyčerpaných 60 000 dolárov. Laliberté sa snaží nájsť financie na ďalší rok. Prichádza za kanadskou vládou. Po zaistení financií od kanadskej vlády boli vykonané isté kroky k renovácii cirkusu. Ako umelecký riaditeľ cirkusu bol menovaný Guy Caron, ktorý bol dovtedy riaditeľ Národnej cirkusovej školy v Montreale. Realizovali sa aj nové nápady. K predstaveniu sa mala sa vytvoriť emotívna hudba, ktorá by sa hrala od začiatku až do konca živou hudbou. Herci v predstavení mali hrať príbeh na pozadí jednotlivých výkonov artistov. Všetko od najmenších detailov, cez rekvizity, kostýmy a techniku malo byť súčasťou príbehu.
Pre návrh novej show Laliberté a Caron oslovili Franca Dragoneho – profesor z Národnej cirkusovej školy v Montreale. Do organizácie vstúpil v roku 1985 a priniesol so sebou techniku commedia dell’arte – forma improvizovaného divadla (z talianského prekladu hrať sa na profesionálnych umelcov), ktorú prenášal na účinkujúcich.
V roku 1986 začala mať organizácia Slnečného cirkusu opäť finančné problémy. V tomto čase má program prezentovaný pod stanom názov La Magie Continue. Cez rok 1985 sa cirkus ukázal mimo Quebecu no vôbec nie s veľkým úspechom. V Toronte boli predstavenia niekedy obsadené len na 25% a takto spoločnosť nemala dosť peňazí na zabezpečenie takej show, ktorá by bola podľa plánov kvality jej tvorcov. Nakoniec ostáva Cirque du Soleil s dlhom 750 000 dolárov. Práve v tomto roku sa mohla spoločnosť veľmi ľahko dostať do krachu. A dnes by sme žiadny Slnečný cirkus nevideli. Samozrejme sa tak nestalo. Opäť vláda v Quebecu poskytla skupine okolo Guya Lalibertého podporu a dostatok peňazí na ďalší rok.
V roku 1987 je Cirque du soleil opäť privatizovaná Lalibertém. Slnečný cirkus vystupuje s novým programom pod názvom Le Cirque Réinvente. Spoločnosť dostala ponuku zúčastniť sa na výtvarnom festivale v Los Angeles. Účinkovanie na festivale sa ukázal ako veľký úspech. A nie len finančne si spoločnosť polepšila. Show vzbudila záujem u spoločností orientujúcich sa na zábavný priemysel. Spoločnosť Columbia Pictures má záujem urobiť film o Cirque du Soleil. Laliberté nebol spokojný s dohodou, ktorá sa mala uzavrieť medzi týmito spoločnosťami. Columbia Pictures potrebovala zabezpečiť potrebné autorské práva pre výrobu filmu, no však s prevodom autorských práv Laliberté nesúhlasil. To sa ukázalo ako kľúčový fakt prečo dnes Slnečný cirkus ostáva nezávislý a stále v súkromnom vlastníctve.
Turné Le Cirque Réinvente sa stáva prvým finančne úspešným. A práve peniaze spôsobia vážny konflikt, ktorý končí odchodom Guy Carona a veľkého počtu ďalších umelcov z organizácie. Príprava ďalšej putovnej show je týmto nereálna. Caron je toho názoru, že časť peňazí sa má vrátiť späť do Národnej cirkusovej školy. Laliberté s tým nesúhlasí a presadzuje, že peniaze sa majú použiť na ďalšie rozšírenie cirkusu a prípravu novej putovnej show.
A to je koniec prvej časti histórie Slnečného cirkusu. Ďalšia časť histórie Slnečného cirkusu bude určite tiež zaujímavá a nasledovný odstavec je úvod k nej.
V réžii Franca Dragoneho vzniká nová show Nouvelle Expérience. V rokoch 1990 až 2000 Slnečný cirkus expanduje s jedným predstavením a 73 zamestnancami. V roku 2000 získava Guy Laliberté 95% vlastníctvo v spoločnosti od svojho partnera Gauthiera. Spoločnosť sa rozrastá o nové predstavenia a spoluprácu s televíziou. V Las Vegas otvára prvú stálu show. V roku 1998 to sú ďalšie dve stále predstavenia a to v Las Vegas a v Orlando na Floride. Zábavná spoločnosť Cirque du Soleil preniká do nových médií ako sú reštaurácie a nočné bary. Cirque du Soleil získava niekoľko prestížnych ocenení ako sú Bambi, Rose d’Or, tri Geminy Awards a štyri Primetime Emmy Award.
Zdroj: Wikipedia
Slnečnýcirkus som prvý krát videla asi pred dvoma rokmi v STV na Nový rok…nedokázala som sa odtrhnúť od obrazovky,bola som očarená nádhernou,priam rozprávkovou atmosférou,bizarnými kostýmami a úžasnými výkonmi predvedenými s neuveriteľnou ľahkosťou a gráciou..a živý spev so zvláštnou ozvenou tomu dodával punc tajomnosti…fantázia !škoda že ho nemôžem vidieť naživo…